با توجه به سال ها تجربه و برخورد با موردکاوی های متعدد، طیف وسیعی از مواردی که ممکن است باعث ایجاد مشکل ارتعاشات در پمپ ها شود در ادامه مورد اشاره قرار گرفته است.

پیشنهاد می­گردد پیش از انجام سعی و خطا در عیب یابی تجهیزات و یا انتقال پمپ به کارگاه موارد زیر را بررسی کنید:

1: کاویتاسیون پمپ

کاویتاسیون پمپ نشانه ناکافی بودن هد مکش مثبت خالص است و زمانی اتفاق می‌افتد که فشار مطلق مایع در ورودی پروانه به فشار بخار مایع نزدیک می‌شود و باعث می‌شود حفره‌هایی تشکیل شوند و در حین عبور از ایمپلر متلاشی شوند! شما اغلب می توانید کاویتاسیون پمپ را از طریق صدای شدید و  شبیه به برخورد شن به هوزینگ پمپ تشخیص دهید. فراتر از سر و صدای زیاد پمپ، مصرف انرژی بیشتر نیز ممکن است وجود داشته باشد. ادامه کارکرد پمپ تحت شرایط نامناسب بهره برداری منجر به خوردگی ایمپلر، رشد ارتعاشات و درنتیجه کاهش عمر سایر قطعات خواهد شد.

روش های پیشگیری از کاویتاسیون:

1.     بررسی وضعیت فیلترها و مش­ها

2.     استفاده از گیج فشارسنج یا سنجش دبی برای بررسی وضعیت عملکرد نسبت به منحنی پمپ

3.     بازدید و در صورت لزوم اصلاح شرایط پایپینگ

2: شفت خمیده

یک پمپ با شفت خمیده می تواند باعث ایجاد ارتعاش محوری بالا با اختلاف فاز محوری قابل توجه شود. اگر خم در نزدیکی مرکز شفت باشد، معمولاً یک ارتعاش غالب در فرکانس دور اتفاق می‌افتد. اگر در نزدیکی کوپلینگ خم شود، می تواند منجر به تحریک هارمونیک اول فرکانس دور شود. خمیدگی شفت بیشتر در نزدیکی کوپلینگ اتفاق می افتد.

3: اغتشاش سیال پمپ

علل ضربان جریان پمپ عبارتند از:

1.     نشتی ولوها

2.     پمپ های متعدد روی یک هدر مشترک

3.     مشکلات پایپینگ

4.     پکینگ های فرسوده

 4: نابالانسی در پمپ

بسیاری از مواقع، علت ارتعاشات اغلب، وجود نابالانسی در مجموعه پمپ یا اجزای دیگر (کوپلینگ، شفت و ...) است. نابالانسی همچنین باعث ارتعاش و تجمع گرما می شود. پروانه ها باید با دقت بالانس باشند که این مسئله تاثیر زیادی بر عمر بیرینگ های پمپ دارد.

نابالانسی منجر به تحریک فرکانس کاری پمپ می گردد. ارتعاش محوری گسترده در پروانه ها نشان دهنده انسداد توسط یک جسم خارجی است.

عوارض وجود نابالانسی در پمپ عبارتند از:

1.     خرابی بیرینگ

2.     ارتعاشات شدید

3.     خرابی سیل

4.     خرابی پمپ

5: مشکلات بیرینگ

بیرینگ­های پمپ ممکن است به دلیل ارتعاش و بار اضافی، سایش بیش از حد، خوردگی ناشی از آب و هوا یا مواد، خرابی روان کننده، گرمای بیش از حد یا آلودگی از کار بیفتند.

مشکلات بیرینگ پمپ همچنین می تواند نتیجه انتخاب ضعیف بیرینگ برای کاربرد پمپ باشد.

اگر سازنده بیرینگ و شماره مدل مشخص باشد، فرکانس های خرابی برای کنس بیرونی، کنس داخلی، عناصر غلتشی و کیج را می توان تعیین کرد.

6: ناهمراستایی

پمپ‌های دارای وضعیت نامناسب هم­محوری، می‌توانند یکی از موارد زیر را نشان دهند:

    ارتعاش بیش از حد محوری یا عمودی

    دمای بالا در بدنه یا نزدیک هوزینگ بیرینگ ها و یا کوپلینگ

    دمای بالای روغن

    نشتی بیش از حد روغن

    شل شدن کوپلینگ یا پیچ های پایه

    شکست اجزاء کوپلینگ

    شکستن یا ترک در شفت ها

نتیجه گیری

تشخیص زودهنگام دلیل اصلی ارتعاشات تجهیزات، می تواند به جلوگیری از خرابی های سنگین کمک کند و امکان تعمیر برنامه ریزی شده پمپ را فراهم کند.

اگر تجهیزات دوار شما دارای مشکل ارتعاشات است، با ما تماس بگیرید. مرکز خدمات پایش وضعیت و تعمیرات  ما قادر به پاسخگویی به تمام نیازهای تعمیراتی تجهیزات دوار است.