در نظام نگهداری و تعمیرات موجود در صنایع، استراتژی های مختلفی وجود دارد که در هر صنعتی تلاش می­گردد یک استراتژی به­ عنوان استراتژی برتر و برنده پیاده سازی شود. تلاش برای پیاده سازی یک استراتژی خاص در نظام نگهداری و تعمیرات محصول یک دیدگاه بسته است و ضروری است به فراخور وضعیت یک مجتمع صنعتی و تجهیزات و سایر پارامترهای موثر، استراتژی­ های مورد نظر انتخاب و جاری گردد. به عنوان نمونه و به طور خاص، استراتژی تعمیرات پیش بینانه باید همراه و در کنار استراتژی تعمیرات پیش گیرانه عملیاتی شود تا راه برای رسیدن به اهداف سازمانی نت هموارتر گردد.

شکل زیر استراتژی های مختلف تعمیراتی را در برابر تکنیک های پایش وضعیت برای پایش و عیب یابی یک بیرینگ غلتشی نشان می­دهد. تکنیک­هایی همچون آنالیز صدای التراسونیک، آنالیز روغن، آنالیز صدای سونیک، ترموگرافی مورد اشاره قرار گرفته اند که هر کدام مزایا و معایبی دارند.

به­ عنوان نمونه یکی از بارزترین ویژگی های عیب یابی به کمک تکنیک التراسونیک، تشخیص زود هنگام عیب است. منظور از زود هنگام، تشخیص عیب پیش از شناسایی آن به کمک آنالیز ارتعاشات است. به همان میزان که توانایی این تکنیک در تشخیص زودهنگام قابل تحسین است، کار با این تکنیک نیز با چالش­هایی همراه است.

در مورد تکنیک آنالیز روغن و تریبولوژی که متناظر با آزمایش خون در دانش پزشکی است؛ گفتنی­ های زیادی وجود دارد.متاسفانه علی رغم توانایی بالای این تکنیک در عیب یابی تجهیزات دوار به ویژه در گیربکس­ ها و سیستم ­های مجهز به بیرینگ­های ژورنال و ضریب نفوذ نسبتا بالای این تکنیک در صنایع گوناگون، کاربری آن در سطح بسیار پایین باقی مانده و تلاشی برای به ­کار گیری حرفه ای این تکنیک ارزشمند نشده است. آنچه به صورت کلی در مورد تکنیک آنالیز ارتعاشات میتوان گفت این است که این تکنیک بسیار فراگیر و قابل کاربرد برای بیشتر صنایع تولیدی است. البته دانش مرتبط با این تکنیک بسیار وسیع و همچنین دشوار ولی توانایی این تکنیک در عیب یابی و پایش وضعیت تجهیزات دوار تحسین برانگیز است. اجرای این تکنیک به صورت کلی جز جدانشدنی موضوع پایش وضعیت است.

کاربرد تکنیک آنالیز دما و ترموگرافی نیز محدود بوده و به فراگیری آنالیز ارتعاشات و روغن نیست. مهم ترین قابلیت این تکنیک تشخیص خرابی های ریفرکتوری ها و عایق های حرارتی در کوره ها، Fired Heater ها، ریفرمرها و خطوط دما بالا است. گفتنی است در تشخیص لقی اتصالات در تابلوهای برق و پدیده هایی همچون کرونا نیز از تکنیک ترموگرافی می­توان استفاده نمود.

از دیگر تکنیک­های موجود در پایش وضعیت و عیب یابی تجهیزات دوار میتوان به تکنیک آنالیز جریان در عیب یابی موتور­های الکتریکی، آنالیز راندمان و آنالیز عملکرد اشاره نمود.

در ادامه با ارائه مورد کاوی های مختلف سعی در معرفی تکنیک های مختلف پایش وضعیت و همچنین مقایسه تطبیقی در عیب یابی دقیق تر تجهیزات دوار خواهین داشت. بدین ترتیب اهمیت استفاده از ابزارهای مختلف و قابلیت اجرای مدیریت برنامه ریزی شده نگهداری و تعمیرات و تشخیص خرابی در مراحل اولیه عیب تبیین خواهد شد.