برای درک بهتر از مزایای اقتصادی اجرای برنامه نت پیش بینانه، آمار کارهای تعمیراتی یک شرکت نفتی بر پایه‌ی دو برنامه‌ی PM و CM بررسی می‌گردد.

این شرکت دارای دو واحد مجزا و 492 تجهیز دوار به تفکیک نشان داده شده در نمودار زیر است. از کل این ماشین‌ها، 2 عدد کمپرسور سانتریفیوژ (در هر واحد یک کمپرسور)، 216 عدد الکتروفن (در هر واحد 108 الکتروفن)، 22 عدد توربین (هر واحد 11 توربین)، 134 عدد پمپ (هر واحد 67 پمپ) و 132 عدد الکتروموتور (هر واحد 66 الکتروموتور) می‌باشد که تعدادی از این تجهیزات به لحاظ اهمیت پایین، پایش نمی‌شوند.

نمودار زیر نشان می‌دهد که در صورتی که برنامه‌ی PM یک ساله یا دو ساله در شرکت اجرا می‌گردید، چه هزینه‌ای در مقایسه با برنامه‌ی CM به شرکت تحمیل می‌شد. این ارقام کاملاً واقعی و بر اساس درآمد حاصل از تولید شرکت است از این رو هزینه‌ی توقف تولید در محاسبات لحاظ شده است.

شایان ذکر است که ستون اول از سمت راست هزینه‌ی اجرای برنامه‌ی PM یک ساله، ستون دوم هزینه‌ی اجرای برنامه‌ی PM دو ساله و ستون سوم هزینه‌ی اجرای برنامه‌ی CM با احتساب هزینه‌ی خرید تجهیزات مورد نیاز است. این نمودار نشان می‌دهد که هزینه‌ی اجرای برنامه‌ی PM یک ساله، حدود 33 برابر و هزینه‌ی اجرای برنامه‌ی PM دو ساله، حدود 29 برابر هزینه‌ی اجرای برنامه‌ی CM می‌باشد. این در حالی است که هزینه‌های جاری برنامه‌ی CM حدود 700000 دلار در نظر گرفته شده است که رقم بسیار بالایی است.

 

دریافت مورد کاوی